Strona główna pomorskie [w budowie] ludzie tańca Dziemaszkiewicz Krzysztof Leon Krzysztof Leon Dziemaszkiewicz - współpraca z innymi teatrami
- Dziemaszkiewicz Krzysztof Leon


Krzysztof Leon Dziemaszkiewicz - współpraca z innymi teatrami:


Teatr Ekspresji (1987-1995)
jako tancerz, asystent choreografa i reżysera


spektakle:
1988 - "Umarli potrafią tańczyć"
1989 - "Dantończycy"
1990 - "Zun"
1991 - "College No 24"
1992 - "Idole Perwersji"
1993 - "Miasto Mężczyzn"
1994 - "Pasja"
1997 - "Kantata"
1999 - "Tango"


Moving M3, Berlin (1996-1998)
jako choreograf i tancerz


spektakle:
1988 - "Matrosenliebe" (Marynarska miłość)
1989 - "Salz im Fleisch" (Sól w mięsie)
1997 - "Excodex"
1998 - "Berlin Transport"


Teatr Babcia Zosia, Berlin (1997)
jako choreograf i tancerz

spektakle:
1997 - Babcia Zosia


Sfinks (1990-2003)
współpraca z Sopockim Forum Integracji Nauki Kultury i Sztuki Sfinks w Sopocie, gdzie tworzy performance, działa jako choreograf i tancerz


inne teatry (1988-2010)


1988 - "Sextet erotyczny", reż K. Gruszkówna, Teatr Muzyczny w Gdyni
1988 - "College muzyczny", reż. Wojciech Misiuro, Teatr Muzyczny w Gdyni
1997 - "Tancerz Mecenasa Kraykowskiego", reż. Krzysztof Warlikowski, Teatr Powszechny im. Kochanowskiego w Radomiu
2002 - "Romeo i Julia", reż. J. Wernio, Teatr Miejski w Gdyni
2003 - "Tim Talar albo sprzedany...", reż. W. Fełeczak, Teatr im. Andersena w Lublinie
2004 - "Teatr cienia Ofelii", reż. W. Fełeczak, Teatr im. Andersena w Lublinie
2005 - "Ptasi Sejm", reż. W. Fełenczak, Teatr im. H. Ch. Andersena w Lublinie
2007 - "Sfinksowski Polonski Paradski ? Varsovia Galopka"
2008 - "Polonia Galopka", Sfinks w Sopocie


Dodatkowe informacje:


"Babcia Zosia"
Bund der Polnischen Versager/ Teatr Babcia Zosia (Berlin, Niemcy)
autor: Lopez Mausere
scenografia: Roman Lipski
choreografia: Krzysztof Leon Dziemaszkiewicz
kostiumy: Lidia Visconti
opracowanie muzyczne: Lopez Mausere, Marek Ligus
obsada: Krzysztof Leon Dziemaszkiewicz (Babcia Zosia), Leszek Oświęcimski (Metzgerlehrling), Andrzej Fikus ?Filet?, Roman Lipski, Lopez Mausere (Chór).


Pierwsza scena spektaklu to groteskowy obraz polskiej wsi sprzed pierwszej wojny światowej. Ostatnia rozgrywa się w Nowym Jorku ? emigranci przy puszkach coca coli odśpiewują "Serdeczna matko". Centralną postacią jest Zosia, babcia Lopeza Mausere, a raczej obraz jej świata zlepiony z luźnych wspomnień. Damsko-męskie perypetie bohaterki stanowią pretekst dla obrazoburczej i prowokującej opowieści o historii XX wieku. Dodatkowym aspektem tej inscenizacji jest zagadnienie feminizmu ? potraktowane przewrotnie, zważywszy, że sztukę pisał mężczyzna, a odgrywa pięciu mężczyzn.


Teatr Babcia Zosia to grupa składająca się częściowo z uczestników ruchu artystycznego skupionego wokół polskojęzycznego czasopisma literacko-niekulturalnego "Kolano", które ukazuje się w Berlinie od 1995 roku. Twórcą teatru jest Lopez Mausere alias Wojciech Stamm, poeta i pisarz, w latach 1988-1994 związany z "BruLionem", uczestnik działań gdańskiego ruchu artystycznego TOT ART. Krzysztof Dziemaszkiewicz, aktor i tancerz, związany z sopockim Teatrem Ekspresji, twórca gdańskiego Teatru Patrz Mi Na Usta. Leszek Oświęcimski, współtwórca i redaktor pisma ?Kolano?, przewodniczący Związku Polskich Nieudaczników. Andrzej Fikus, poeta. Roman Lipski ? malarz, grafik i poeta. Lidia Visconti projektuje kostiumy dla teatru i filmu.


"Makbet Remix"
Grupa Artystyczna Sfinks
reżyseria i scenografia: Robert Florczak
kostiumy i charakteryzacja: Alicja Gruca
reżyseria dźwięku: Małgorzata Żerwe
występują: Leszek Bzdyl, Katarzyna Chmielewska, Krzysztof Leon Dziemaszkiewicz, Bożena Eltermann, Anna Steller, Radosław Hewelt


Reżyserem i pomysłodawcą spektaklu jest Robert Florczak, który zaadaptował tekst Wiliama Szekspira, dekomponując go oraz uwspółcześniając. Projekt pomyślany jest jako dzieło interdyscyplinarne, łączące w sobie sztukę teatru dramatycznego, teatru tańca, teatru radiowego, wideo-art, wideo animacji 3D oraz muzykę. Podstawowym założeniem projektu jest wyjście ze sztuką w przestrzeń miasta, do ludzi. Podczas spektaklu widownia konfrontowana jest z klasycznym tekstem teatralnym, zrealizowanym za pomocą współczesnych środków ekspresji.


Dzięki rozbudowanej stronie wizualnej spektakl zyskuje uniwersalny wymiar, łamiąc bariery językowe. Podobne efekty uzyskane zostają dzięki ruchowi scenicznemu, na który składają się elementy teatru tańca i pantomimy. Ścieżka dźwiękowa, której tekst oparty jest na tekście sztuki, została nagrana w studiu i zarejestrowana na nośniku CD/DVD. Będzie ona mogła być zrealizowana w wielu językach i każdorazowo odtwarzana podczas spektaklu. Scenografa stworzona z klasycznych rekwizytów (w tym także obiektów teatralnych), oraz elementów zaczerpniętych ze współczesnej sztuki video artu, (video-mapping, video klipu, enhanced reality) oraz kostiumy i elementy charakteryzacji, łączą klasyczną wizję postaci szekspirowskich z innowacyjnym myśleniem o sztuce XXI wieku. Projekt, poprzez synkretyzm sztuk oraz połączenie tekstu siedemnastowiecznego dramaturga z nowatorską interpretacją artystyczną, zakłada zbudowanie twórczego dialogu tradycji z nowoczesnością, gdzie na drodze asymilacji dorobku szeroko pojętej kultury, powstawać mogą nowe trendy w sztuce teatru i tańca.


Makbet jest przedsięwzięciem kulturalnym o charakterze międzynarodowym, wpisując się tym samym w politykę kulturalną województwa pomorskiego i dążenia miasta do uzyskania tytułu Europejskiej Stolicy Kultury 2016. Podczas realizacji zadania podjęta została współpraca ze stowarzyszeniami oraz artystami niezależnymi. Celem projektu jest także prezentowanie nowych zjawisk i tendencji w polskim oraz światowym teatrze i tańcu i ukazanie ich w szerokim kontekście kulturowym, poprzez konfrontację i połączenie tradycji z nowoczesnością. Projekt włącza odbiorców w dialog o sztuce i propaguje aktywne uczestnictwo w kulturze, poprzez wyjście ze sztuką w przestrzeń miejską.


"Ptasi Sejm"
Teatr im. H. Ch. Andersena
reżyseria: W. Fełenczak
choreografia: Krzysztof Leon Dziemaszkiewicz
premiera 18.03.2005


Teatr im. H. Ch. Andersena zaprasza na nową premierę pt. "Ptasi Sejm" J. C. Carriere'a i P. Brooka według perskiego poematu z XII w. Fariduddina Mohammada Attara (oryginalny tytuł Mantigh ot-tajr) w reżyserii W. Fełenczaka. Przedstawienie jest propozycją dla młodzieży i dorosłych, a jego premiera wpisuje się w nowy projekt Teatru im. Andersena, jakim jest otwarcie teatru dla starszej publiczności.


Scenografia oraz rozwiązania sceniczne Ptasiego sejmu są oryginalne i nowatorskie: niczym w teatrze elżbietańskim, aktorzy grają wśród publiczności, na podłużnej scenie zbudowanej z podestów. Stąd widzowie są zarazem uczestnikami wydarzeń rozgrywających się na scenie. Przedstawienie jest dynamiczne: istotny jest ruch, gest, improwizacja, z wykorzystaniem oryginalnych lalek i masek. A wszystko to dzięki wielkim osobowościom teatru, które zostały zaproszone do współpracy: scenografię i kostiumy zaprojektowała Irena Marečkova, scenograf teatrów czeskich, włoskich i francuskich, dziekan Wydziału Scenografii praskiej Akademii Teatralnej, nad układami choreograficznymi pracuje Krzysztof Leon Dziemaszkiewicz, założyciel awangardowego Teatru Patrz mi na Usta. Dużą atrakcją będzie muzyka na żywo w wykonaniu Jahiar Group, perskich muzyków, z wykorzystaniem oryginalnych staroperskich instrumentów. Jahiar współpracował z takimi artystami jak Andrzej Smolik, Kasia Nowicka "Nowika", Kayah, Artur Rojek, Voo Voo, znanymi i lubianymi zwłaszcza wśród młodzieży.


O jakości utworu świadczą przede wszystkim jego autorzy: Peter Brook, światowej sławy reformator i reżyser teatralny, który w niedzielę (06.03.) odebrał w Poznaniu doktorat honoris causa Uniwersytetu A. Mickiewicza, oraz Jean Claude Carriere, scenarzysta teatralny i filmowy (m.in. autor scenariusza do filmu Danton w reżyserii A. Wajdy).


"Ptasi Sejm" to opowieść o wędrówce ptaków w poszukiwaniu mitycznego króla Simurga. Przed oczami widza rozgrywa się orientalnie egzotyczna baśń, bogata w niesamowite i tajemnicze przypowieści, z pogranicza jawy i snu. Jednak baśniowa oprawa jest tylko pretekstem do ukazania głębszych wartości: ptaki to typy postaw ludzkich, a ich wędrówka jest drogą ku samodoskonaleniu się oraz próbą odnalezienia tego, co w życiu najważniejsze.

 
Copyright Š 2018 Open Source Matters. Wszelkie prawa zastrzeşone.
Joomla! jest wolnym oprogramowaniem dostępnym na licencji GNU GPL.