Weiss Izadora


Izadora Weiss - biografia artystyczna
- Weiss Izadora


Izadora Weiss - choreograf. Absolwentka Państwowej Szkoły Baletowej w Warszawie i Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina. Dwukrotna stypendystka Ministerstwa Kultury i Sztuki. Po ukończeniu szkoły pracowała w Teatrze Wielkim w Warszawie i jednocześnie studiowała na wydziale pedagogiki baletu. Jako choreograf debiutowała w 1996 r. w Teatrze Wielkim w Poznaniu (spektakl nosił tytuł "Sny nocy letniej" i składał się z trzech części do muzyki kompozytorów filmowych: Serra, Horner, Jenkins).


Weiss stale współpracuje z polskimi reżyserami operowymi. Do tej pory zrealizowała choreografię do takich spektakli jak: "Turandot", "Straszny dwór", "Galina", "Salome", "Czarodziejski flet", "Don Giovanni", "Aida", "Carmen", "Wolny strzelec", "Nabucco", "Eugeniusz Oniegin", "Faust" oraz "Halka". Spektakle te były prezentowane na najważniejszych scenach krajowych oraz w USA, Francji, Niemczech, Luksemburgu, Holandii i Finlandii. Na festiwalu w Wexford w Irlandii zrealizowała choreografię do "Strasznego dworu", "Opery za trzy grosze" i "Syberii". Przełomowym spektaklem w jej dorobku stał się I Koncert skrzypcowy Krzysztofa Pendereckiego zrealizowany w Teatrze Wielkim w Poznaniu. Po tej produkcji Jiri Kylian zaprosił Izadorę Weiss do swojego zespołu Nederlands Dance Theater, by odbyła u niego staż choreograficzny. Wielokrotny pobyt w NDT dał jej szansę doskonalenia swojego warsztatu u jego boku oraz takich twórców, jak Hans van Manen, Ohad Naharin, Paul Lightfoot i Sol Leon.


W ramach festiwalu Malta 2000 Weiss przygotowała spektakl "Cztery pory roku" Vivaldiego w nagraniu Nigela Kennedy?ego, który po obejrzeniu tej choreografii zaproponował jej współpracę nad nowym projektem. W 2005 roku zrealizowała w Państwowej Operze Bałtyckiej w Gdańsku balet "...z nieba" do muzyki Michała Lorenca z jej własnym librettem. Następna realizacja pełnospektaklowego baletu "Eurazja", do którego napisała libretto i dobrała muzykę reprezentującą odrębność kulturową Wschodu i Zachodu miała swoją  premierę we wrocławskim Teatrze Muzycznym Capitol i stała się wydarzeniem otwierającym drogę do zrealizowania marzeń o własnym zespole.


Weiss rozpoczęła pracę nad projektem Warszawskiego Teatru Tańca przy Centrum Sztuki ?Montownia?. Zawiesiła jednak ten projekt po otrzymaniu propozycji z Opery Bałtyckiej, dla której zrealizowała spektakl "4&4" do muzyki Lisy Gerard, Alessandra Marcello oraz Vivaldiego i Bacha w nagraniach Nigela Kennedy?ego. Kolejną premierą był tam powtórzony z licznymi modyfikacjami spektakl autorski "Eurazja". Wielomiesięczna praca nad tymi realizacjami pozwoliła na zbudowanie w Państwowej Operze Bałtyckiej zespołu tańca współczesnego. Zwieńczeniem tej pracy była trzecia premiera "Romea i Julii", baletu opartego na dramacie Szekspira, którego akcja została przeniesiona w czasy współczesne.

Obecnie Izadora Weiss opracowuje choreografie dla Bałtyckiego Teatru Tańca (wykształconego z baletu POB).

 


Copyright Š 2018 Open Source Matters. Wszelkie prawa zastrzeşone.
Joomla! jest wolnym oprogramowaniem dostępnym na licencji GNU GPL.