Strona główna Festiwal Rozdroże
Studium Teatralne
Fotografia ze spektaklu "Henryk Hamlet Hospital" (H.H.H.) Studium Teatralnego, na zdjęciu: Dawid Żakowski, autor: Marcin Cecko.  Przedstawienie pokazywane było podczas festiwalu Rozdroże w 2006 roku. [materiały przesłane przez festiwal]


Warszawa -

17. Międzynarodowe Spotkania Sztuki Akcji Rozdroże 2010 - program

Program:


19 października 2010 r., godz. 18.00
CSW - Zamek Ujazdowski, ul. Jazdów 2
Spotkanie z choreografem Emio Greco i reżyserem Pieterem Scholtenem ilustrowane projekcją zapisów spektakli grupy Emio Greco / PC z Amsterdamu

20 października 2010 r., godz. 18.00
Teatr Studio im. Stanisława Ignacego Witkiewicza, PKiN, pl. Defilad 1
?Extra Dry? ? spektakl taneczny grupy Emio Greco/PC z Amsterdamu po prezentacji spektaklu spotkanie artystów z widzami

21 października 2010 r., godz. 10.00 - 13.00
Centrum Łowicka, ul. Łowicka 21
Warsztaty tańca współczesnego prowadzone przez Emio Greco

27-28 października 2010 r., godz. 19.00
CSW - Zamek Ujazdowski, ul. Jazdów 2
"Ja, Agaue? ? premiera spektaklu Teatru Bretoncaffe z Warszawy
po pierwszej prezentacji spektaklu spotkanie artystów z widzami

2-3 listopada 2010 r., godz. 19.00
CSW - Zamek Ujazdowski, ul. Jazdów 2
?d.m.r.? ? premiera spektaklu tanecznego Ilony Trybuły z Warszawy
po pierwszej prezentacji spektaklu spotkanie artystki z widzami

 
Warszawa -

Podczas XVI edycji festiwalu Rozdroże prezentowane będą spektakle artystów czeskich i słowackich oraz działających w Warszawie. Podczas festiwalu dojdzie do konfrontacji prac artystów inspirujących się ideami i twórczością Jerzego Grotowskiego.

Program:

2 listopada 2009, godz. 20.00
CSW - Zamek Ujazdowski (ul. Jazdów 2), Sala Kino/Audytorium
Spotkanie z Viliamem Dočolomanským, reżyserem kierującym Studiem Teatralnym Farma v jeskyni z Pragi, ilustrowane projekcją zapisów spektakli

3 listopada 2009, godz. 19.00
4 listopada 2009, godz. 18.00 i 20.00
CSW Zamek Ujazdowski, Laboratorium - Przestrzeń Akcji
?Čekárna? - spektakl Międzynarodowego Studia Teatralnego Farma v jeskyni z Pragi
po pierwszej prezentacji spektaklu spotkanie artystów z widzami

7 listopada 2009, godz. 19.00
8 listopada 2009, godz. 19.00
Teatr Studium Teatralne, ul. Lubelska 30/32
?Król kier znów na wylocie? - spektakl teatru Studium Teatralne z Warszawy
po pierwszej prezentacji spektaklu spotkanie artystów z widzami

9 listopada 2009, godz. 18.00
CSW - Zamek Ujazdowski, Laboratorium - Przestrzeń Akcji
?Peace for Grotowski? - performance Tomáša Rullera z Brna
po prezentacji performance spotkanie artysty z widzami ilustrowane projekcją zapisów jego prac

12 listopada 2009, godz. 18.00
CSW - Zamek Ujazdowski, Sala Kino/Audytorium
Spotkanie z choreografką Lenką Ottovą, kierującą zespołem DOT 504 z Pragi, ilustrowane projekcją zapisów spektakli

13 listopada 2009, godz. 19.00
14 listopada 2009, godz. 19.00 
CSW - Zamek Ujazdowski, Laboratorium - Przestrzeń Akcji
?100 Wounded Tears? - spektakl taneczny zespołu DOT 504 z Pragi
po pierwszej prezentacji spektaklu spotkanie artystów z widzami           

 
Międzynarodowe Studio Teatralne Farma v jeskyni z Pragi  to ośrodek  poszukiwań teatralnych i jeden z najbardziej cenionych w Europie teatrów działających w Czechach. Jego założycielem i liderem jest słowacki reżyser Viliam Dočolomanský. Zespół teatru składa się głównie z aktorów czeskich i słowackich. Grupa działa od 2001 roku. Zrealizowała ok. 10 spektakli i międzynarodowych projektów teatralnych. Przedstawienia  zespołu wyróżniają się aktorstwem łączącym ekspresję fizyczną ze śpiewem i tańcem. Były one prezentowane m. in. na festiwalach: ?Wiener Festwochen?, ?Edinburgh Fringe?, ?Next Wave? w Nowym Jorku oraz w Madrycie, Seulu i Bogocie. Podczas festiwalu teatr pokaże spektakl z 2006 roku pt. ?Čekárna?. Akcja dynamicznego przedstawienia dzieje się w kolejowej poczekalni, w której przywoływane obrazy deportacji słowackich Żydów przenikają się ze scenami współczesnej przemocy i ksenofobii. Spektakl ten otrzymał nagrodę pisma ?Respekt? dla najlepszego przedstawienia tanecznego w Czechach w 2007 roku oraz nagrodę dla najlepszego spektaklu międzynarodowego festiwalu teatralnego w Rijece w 2008 roku. Teatr ?Farma v jeskyni? nie gościł jeszcze w Warszawie.

 

Studium Teatralne z Warszawy jest jednym z najciekawszych polskich teatrów poszukujących. Teatr ten działa od 1997 roku. Jego założycielem i liderem jest reżyser Piotr Borowski, były aktor grupy ?Gardzienice? oraz uczestnik prac ?Workcenter of Jerzy Grotowski?. Operujące ekspresją fizyczną spektakle teatru dotyczą kondycji duchowej współczesnego człowieka. Były one prezentowane m. in. w Moskwie, Mediolanie, Caracas , Pontederze oraz w Wielkiej Brytanii.

Podczas festiwalu teatr pokaże nową wersję przedstawienia z 2008 roku pt. ?Król kier znów na wylocie?. Głównym wątkiem spektaklu są dramatyczne losy  Żydówki, która uciekła z getta i próbowała uwolnić swego męża z obozu koncentracyjnego. Przedstawienie oparte jest na  motywach  książki Hanny Krall.

 
Tomáš Ruller jest czołowym czeskim performerem. Artysta jest także autorem instalacji, projektów architektonicznych, multimedialnych i wideo. Był jednym z twórców i animatorów kultury niezależnej w Czechosłowacji. Współtworzył międzynarodowe projekty artystyczne: ?School of Attention?, ?East-West Study Project?, ?Black Market? oraz ?Open Situation?. Po 1989 roku prezentował swe prace w większości krajów europejskich oraz w Stanach Zjednoczonych i w Japonii. W 1993 roku założył katedrę nowych mediów na  Wydziale Sztuk Plastycznych Politechniki w Brnie, gdzie do dziś prowadzi pracownię sztuki performance. Podczas festiwalu artysta zaprezentuje performance pt. ?Peace for Grotowski?, dziejący się symultaniczne w CSW i w Los Angeles (na żywo i w internecie) z wirtualnym udziałem Habiba Kheradyara Zamaniego, performera ze Stanów Zjednoczonych.

 

 
Zespół tańca nowoczesnego DOT 504 z Pragi jest najbardziej cenioną grupą tańca nowoczesnego w Czechach. Zespół powstał w 2006 roku z przekształcenia grupy ?Domino? działającej od 1996 roku. Kieruje nim doświadczona czeska choreografka i tancerka Lenka Ottová. ?DOT 504? skupia czeskich tancerzy pracujących z czeskimi i  zagranicznymi choreografami.  Grupa ma w dorobku 6 choreografii. Prace zespołu sytuujące się na pograniczu teatru tańca i teatru ekspresji fizycznej były  prezentowane m. in. w Brukseli, Mediolanie oraz podczas Tanzmesse w Düsseldorfie.

Na festiwalu grupa pokaże spektakl pt. ?100 Wounded Tears? w choreografii Słowaka Jozefa Fručka oraz Greczynki Lindy Kapetanei. Premiera tego przedstawienia miała miejsce w lutym 2009 roku. Spektakl operujący ekspresyjnym tańcem odsłania ciemne strony relacji międzyludzkich. Przedstawienie otrzymało nagrodę Herald Angel Award przyznawaną dla najlepszych spektakli prezentowanych w ramach festiwali edynburskich w tym roku. Zespół DOT 504 wystąpił w Warszawie podczas festiwalu Zawirowania w 2008 roku. 

  • Organizatorzy festiwalu: Fundacja Sztuka i Współczesność, Centrum Sztuki Współczesnej - Zamek Ujazdowski
  • Kurator: Janusz Marek
  • Patronat honorowy: Instytut Słowacki
  • Współpraca: Stowarzyszenie Studium Teatralne
  • Festiwal dofinansowano ze środków: Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Miasta Stołecznego Warszawy, Międzynarodowego Funduszu  Wyszehradzkiego 
  • Sponsor: Pilsner Urquell
  • Patronat medialny: Gazeta Wyborcza, POLSKIE RADIO Program Drugi, Aktivist, Gazeta Studencka, The Warsaw Voice, onet.pl, independent.pl
  • Projekt ?Farmy v jeskyni? wsparło Ministerstwo Spraw Zagranicznych Republiki Czeskiej?Czesko-Polskie Forum.
  • Spektakl ?Król kier znów na wylocie? zrealizowano przy pomocy finansowej Miasta Stołecznego Warszawy, Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego R.P. oraz Fundacji im. Stefana Batorego ?Program dla Tolerancji?.
  • Grupę ?DOT 504? wsparły : Ministerstwo Kultury Republiki Czeskiej, Miasto Praga oraz Dance Perfect Studio.
 
Warszawa -

XV Międzynarodowe Spotkania Sztuki Akcji Rozdroże 2008
Spektakle artystów z Francji i Warszawy
3 listopada - 3 grudnia 2008
Kurator: Janusz Marek

15. edycja festiwalu Rozdroże przedstawia twórczość cenionych w Europie, lecz nieznanych u nas artystów z Francji: Mathilde Monnier i Christiana Rizzo. Obok nich swoje prace przedstawią: grupa polskich tancerzy Universal Law of Impermanence (U/LOI) pod kierunkiem Kai Kołodziejczyk oraz warszawski teatr Akademia Ruchu.

Program:

3 listopada 2008, godz. 20.00
CSW - Zamek Ujazdowski, Sala Kino/Audytorium
Prelekcja / spotkanie Mathilde Monnier z publicznością ilustrowane projekcją zapisów spektakli choreografki

4 listopada 2008, godz. 19.15
5 listopada 2008, godz. 19.15

Teatr Wielki - Opera Narodowa, Sala im. E. Młynarskiego
"Tempo 76" - spektakl taneczny zespołu Centre Chorégraphique National de Montpellier Languedoc-Roussillon w choreografii Mathilde Monnier
po drugim pokazie spektaklu spotkanie artystów z widzami

24 listopada 2008, godz. 20.00
25 listopada 2008, godz. 20.00
CSW - Zamek Ujazdowski, Laboratorium 
"Brith Out..." - spektaklu instalacja taneczna kolektywu Universal Law of Impermanence (U/LOI) w choreografii Kai Kołodziejczyk - (premiera) 
po drugim pokazie spektaklu spotkanie artystów z widzami

27 listopada 2008, godz. 18.00
28 listopada 2008, godz. 18.00
CSW - Zamek Ujazdowski, Laboratorium i teren obok niego
"Cztery wykłady" - akcja plastyczna teatru Akademia Ruchu z Warszawy 
po drugim pokazie akcji spotkanie artystów z widzami

2 grudnia 2008, godz. 18.00
CSW - Zamek Ujazdowski, Sala Kino/Audytorium
Prelekcja i spotkanie Christiana Rizzo z publicznością ilustrowane projekcją zapisów spektakli artysty

3 grudnia 2008, godz. 19.00
Teatr Studio (PKiN, pl. Defilad 1) 
"B.c, Janvier 1545, Fontainebleau" - spektakl taneczny L'association fragile/Christian Rizzo
Po pokazie spektaklu spotkanie artystów z widzami


Mathilde Monnier jest wybitną francuską choreografką i tancerką. Jej poszukiwania artystyczne sytuujące się na pograniczu tańca, teatru i performance art poszerzyły pojmowanie tańca współczesnego. W 1985 wspólnie z Jean-François Duroure'm założyła zespół tańca Compagnie de Hexe. W 1986 za choreografię Cru stworzoną wspólnie z Alainem Rigout otrzymała nagrodę na międzynarodowym konkursie choreograficznym Bagnolet w Paryżu. W 1994 została dyrektorem narodowego centrum choreograficznego w Montpellier, którym kieruje do dzisiaj. Stworzyła około 30 różnorodnych choreografii, prezentowanych na wszystkich kontynentach min. na festiwalach w Paryżu, Lyonie, Awinionie, Londynie, Edynburgu, Nowym Jorku, Madrycie, Wiedniu i Adelajdzie. W swoich choreografiach przede wszystkim bada podświadomą sferę psychiki i jej wpływ na stosunki międzyludzkie. Jej styl charakteryzuje połączenie precyzji formy z zainteresowaniem tańcem zrodzonym z analizy ruchu i wirtuozerii. W 1994 artystka została odznaczona Orderem Sztuki i Literatury, a w 2000 - Legią Honorową. Nigdy nie gościła w Polsce.

Spektakl taneczny Tempo 76 w choreografii Mathilde Monnier zaprezentuje zespół Centre Chorégraphique National de Montpellier Languedoc - Roussillon. Jego premiera miała miejsce w czerwcu 2007 na międzynarodowym festiwalu tańca w Montpellier. W swej nowej choreografii Monnier reinterpretuje taneczną formę "unisono" - zsynchronizowanego ruchu grupy. Tempo 76 wyraża napięcie między osobowością jednostki a uniformizacją zachowań narzucanych przez społeczeństwo. Na pustej scenie pokrytej trawą dziewięcioro tancerzy wykonuje serię zsynchronizowanych ruchów do muzyki György Ligetiego. Spektakl był prezentowany m.in. na Festiwalu Jesiennym w Paryżu i festiwalu Steirischer Herbst w Grazu.

 
Universal Law of Impermanence (U/LOI) to grupa artystów pracujących pod kierunkiem tancerki, performerki i choreografki Kai Kołodziejczyk, która rozpoczęła swoją drogę artystyczną w Warszawie. Jest ona absolwentką Państwowej Szkoły Baletowej w Warszawie i Szkoły Tańca Współczesnego P.A.R.T.S. w Brukseli. Tańczy m.in. w spektaklach renomowanego zespołu tańca nowoczesnego Rosas z Brukseli (który występował w Warszawie podczas festiwalu ROZDROŻE w 1994). Od 2000 realizuje m.in. cykl działań artystycznych w oparciu o improwizacje taneczne. Od 2007 roku działania te są firmowane przez grupę U/LOI. W tym roku grupa została zaproszona m.in. do udziału w festiwalu INPEX DIY VIDEO w Sztokholmie.

Kolektyw U/LOI zaprezentuje premierę spektaklu / instalacji tanecznej Brith Out... wg pomysłu Kai Kołodziejczyk. Praca nad nim rozpoczęła się w październiku 2007 w Belgradzie w ramach międzynarodowego projektu artystycznego Rezonans realizowanego w Serbii, Szwajcarii i Polsce. Spektakl składa się z serii symultanicznych, solowych działań 5 polskich tancerzy pracujących głównie za granicą oraz z projekcji wideo. Interesujące wizualnie obrazy ciał - ruchomych rzeźb - kreują sytuację para-teatralnego doświadczenia.

 

 
Akademia Ruchu to jeden z najbardziej znanych polskich teatrów poszukujących. Istnieje w Warszawie od 1973. Jest znany jako "teatr zachowań" i narracji wizualnej. Działa na pograniczu teatru, performance art i sztuk wizualnych. Wystąpienia teatru są próbą syntetycznego opisu i interpretacji stanów zbiorowej świadomości, społecznych zachowań i ich politycznego kontekstu. Akademia Ruchu występowała w większości krajów Europy, w obu Amerykach i w Japonii, m.in. na festiwalach w Chicago, Tokio, Nancy, Caracas i Petersburgu, a także w ramach prezentacji sztuk wizualnych na Documenta 8 w Kassel, w Institute of Contemporary Art w Londynie i w PS 1 Museum w Nowym Jorku.

Akademia Ruchu zaprezentuje cykl akcji plastycznych Cztery wykłady. Będą to cztery krótkie akcje w formie nietypowych wykładów, które były pokazane po raz pierwszy jesienią 2007. Prace te były dotychczas realizowane oddzielnie, w odmiennych warunkach przestrzeni. Cztery wykłady po raz pierwszy zostaną pokazane w ciągu jednego wieczoru, w jednym miejscu - w budynku Laboratorium CSW i na terenie przyległego do niego placu. Cztery wykłady są próbą opisu zachowań i mechanizmów społecznych.

 
Christian Rizzo jest cenionym francuskim choreografem, performerem i scenografem. Tworzy na pograniczu sztuk widowiskowych i wizualnych. Od 1990 działa na scenie tanecznej. W 1996 założył zespół L'association fragile / Christian Rizzo. Do tej pory stworzył kilkanaście choreografii wyróżniających się innowacyjnością i walorami wizualnymi. W sezonie 2002 / 2003 otrzymał nagrodę krytyków francuskich w dziedzinie choreografii. Jego prace były prezentowane m.in. na festiwalu w Awinionie oraz w Paryżu, Londynie, Nowym Jorku, Berlinie i w Taipei. Obecnie Rizzo jest artystą - rezydentem w operze w Lille. Nigdy nie gościł w Polsce.

Zespół L'association fragile / Christian Rizzo pokaże spektakl taneczno-plastyczny B.c, Janvier 1545, Fontainebleau. Christian Rizzo jest autorem projektu spektaklu, jego choreografii, scenografii i kostiumów. Główną wykonawczynią przedstawienia jest wybitna francuska tancerka Julie Guibert, która tańczyła m.in. w balecie opery w Lyonie oraz w zespole Cullberg Ballet w Sztokholmie. Przypominające tajemniczy rytuał, estetycznie wysmakowane przedstawienie sytuuje się na pograniczu teatru tańca i instalacji plastycznej. Tworzy je seria precyzyjnych działań tancerki w białej przestrzeni sceny na tle wiszących obiektów plastycznych i dziesiątków płonących zniczy. Premiera spektaklu miała miejsce w czerwcu 2007 podczas międzynarodowego festiwalu tańca w Montpellier.

  • Organizatorzy: CSW Zamek Ujazdowski, Fundacja Sztuka i Współczesność
  • Współorganizatorzy: Teatr Wielki - Opera Narodowa, Teatr Studio im. St. I. Witkiewicza
  • Partnerzy: Instytut Francuski w Warszawie i Ambasada Francji w Polsce Festiwal zorganizowano dzięki wsparciu Miasta Stołecznego Warszawy
  • Festiwal dofinansowany przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego RP w ramach Programu Operacyjnego
    Promocja Twórczości
  • Występy zespołów z Francji wsparło Culturesfrance
  • Sponsorzy: nom_E, Qchnia Artystyczna, Carget-Concerts
  • Patronat medialny: Gazeta Wyborcza, Aktivist, Gazeta Studencka, Independent, Warsaw Voice, Warsaw Insider,
    What's up in Warsaw, Les Echos de Pologne
  • Koproducenci Tempo 76: festiwal Montpellierdanse 07, Théâtre de la Ville - Festival d'Automne w Paryżu, Culturgest w Lizbonie, festiwal Steirischer Herbst w Grazu, La Halle aux Grains, Scéne Nationale w Blois, Centre Chorégraphique National de Montpellier Languedoe-Roussillion.
  • Producent i koproducenci B. c, Janvier 1545, Fontainebleau: l'association fragile, festiwal Montpellierdanse 07, Centre National de la Danse w Pantin. Wsparcie ww. spektaklu: La Passerelle, Scene Nationale w Saint Brieuc.
  • Produkcję Brith Out... wsparły: Fundacja ProHelvetia, Fundacja Ciało/Umysł, Art. Station Foundation, Dancestation z Belgradu, Summer Studios ROSAS/P.A.R.T.S. z Brukseli i Akademia Isadory z Warszawy.
  • Produkcje czterech wykładów wsparło Miasto Stołeczne Warszawa.
 
Warszawa -

XIV Międzynarodowe Spotkania Sztuki Akcji Rozdroże 2007
Spektakle artystów z Walonii-Brukseli i Warszawy
Warszawa, 5-28 listopada 2007


Program:

5 listopada 2007, godz. 18.00
CSW - Zamek Ujazdowski
Spotkanie z reżyserem Patrickiem Bonte i tancerką Nicole Mossoux ilustrowane projekcją zapisów spektakli grupy Mossoux-Bonte

6 listopada 2007, godz. 19.15
7 listopada 2007, godz. 19.15

Teatr Mały (Pasaż Wiecha) 
"Light!" - spektakl zespołu Compagnie Mossoux Bonte z Walonii-Brukseli
po drugiej prezentacji spotkanie artystów z widzami

12 listopada 2007, godz. 19.00
13 listopada 2007, godz. 19.00
Teatr Academia
"Za siedmioma chmurami" - premiera spektaklu Teatru Academia z Warszawy
po drugiej prezentacji spotkanie artystów z widzami

19 listopada 2007, godz. 17.00
CSW - Zamek Ujazdowski 
Spotkanie z Michele Noiret, choreografką i tancerką belgijską, ilustrowane projekcją zapisów jej choreografii

20 listopada 2007, godz. 19.15
21 listopada 2007, godz. 19.15

Teatr Wielki - Opera Narodowa
"Chambre Blanche" - spektakl zespołu Compagnie Michele Noiret z Walonii-Brukseli
po drugiej prezentacji spotkanie artystów z widzami

27 listopada 2007, godz. 19.00
28 listopada 2007, godz. 19.00

Teatr Collegium Nobilium
"Taniec śniącego ciała" - premiera nowej wersji spektaklu Teatru Bretoncaffe z Warszawy
po drugiej prezentacji spotkanie artystów z widzami

 
Compagnie Mossoux-Bonte została założona w 1985 roku przez tancerkę Nicole Mossoux i reżysera Patricka Bonté. Nicole Mossoux studiowała w szkole ?Mudra? prowadzonej przez Maurice?a Béjarta. Zespół działa na pograniczu teatru ruchu i obrazu oraz tańca. Jego oryginalne spektakle mają duże walory plastyczne. Mossoux i Bonté stworzyli do tej pory ponad 20 spektakli prezentowanych w kilkudziesięciu krajach na wszystkich kontynentach. Ponadto są autorami kilku filmów i książek. Grupa uznawana jest za jeden z czołowych europejskich teatrów wizji i ruchu. W ostatnich latach grupa wystąpiła m.in. na: ?London Mime Festival?, ?Festival International of Puppet Theatre? w Nowym Jorku, festiwalu ?Mimos? w Perigeux, festiwalu ?Euro-Scene? w Lipsku, ?Festival Internacional de Teatre Visual i de Titelles? w Barcelonie oraz na ?Arts Festival? w Hongkongu.


Na Rozdrożu zespół zaprezentuje spektakl "Light". Widowisko przeciwstawia się lękowi przed ciemnością i godzi nas z obszarem ciemności, z której pochodzimy. Zamiarem twórców jest odwrócenie wizualnych stereotypów i poddanie w wątpliwość materialności ciała w obliczu [gry] światła i cienia, podobnie, jak ma to miejsce w marzeniach sennych i koszmarach, które czasami stają się bardziej realne od samego życia.

 

Michele Noiret to wybitna choreografka i tancerka belgijska, autorka ponad 20 spektakli tanecznych. Jest córką poety i autora Josepha Noiret, współtwórcy eksperymentalnego ruchu COBRA. Ukończyła założoną przez Maurice?a Bejarta brukselską szkołę tańca Mudra, gdzie poznała niemieckiego kompozytora Karlhainza Stockhausena. Ich piętnastoletnia współpraca umożliwiła jej studia nad sposobem notacji wymyślonym przez kompozytora.
 W 1986 roku  założyła swój zespół. Zainteresowanie innymi dziedzinami sztuki skłoniło ją do użycia w swoich spektaklach mediów wizualnych i oryginalnych kompozycji dźwiękowych. Artystka przywiązuje dużą wagę do precyzji ruchu tancerzy oraz wizualnej strony przedstawienia, np.  do rozmaitych sposobów przekształceń przestrzeni scenicznej. Równolegle do twórczości choreograficznej i występów artystka prowadzi również warsztaty taneczne oraz uczestniczy w seminariach i konferencjach dotyczących notacji ruchu. Obecnie jest związana z Teatrem Narodowym w Brukseli.


Na Rozdrożu Compagnie Michele Noiret zaprezentuje spektakl ?Chambre Blanche? (?Biały pokój?). ?Biały pokój, otwieranie świata. Stół wpisany w białą przestrzeń sceny. Obrazy pojawiają się nagle, jakby przedostawały się tu z zewnątrz, z zagięć przestrzeni. Biały pokój jako miejsce niedefiniowalne, nieosiągalne. Otwarte, jak mawiał Rilke ? ?niepodważalna nicość?. Miejsce poza zasięgiem, niemniej jednak, to w tym kierunku musimy podążać.
Wszystko może się zdarzyć, zwłaszcza nieoczekiwane. Jesteś zmuszony do pójścia dalej, aby znaleźć nowe drogi, gdzie jeden trop nie prowadzi do znalezienia wyjścia. To, jak umysł artysty poszukujący początku, gdy rzeczy są jeszcze w ukryciu, w zawieszeniu. Pojawiają się nowe pomysły i nowa percepcja. Wyimaginowana sceneria choreografii, biały pokój staje się krajobrazem kreowanego na nowo świata, miejscem, w którym przestrzeń rzeźbiona jest gestem. Michele Noiret wprawia w ruch cztery tancerki poszukujące siebie, swej ukrytej tożsamości, wewnętrznego ruchu. W tym pokoju, który poznają, wyrażają swe własne, indywidualne taneczne monologi, w których, mimo wszystko, rozbrzmiewają wspólne frazy. Czują, jak rozciąga się czas, potykają się, akcentując swoją obecność, popadają w niezwykłe stany, by spotkać się w duetach, triach i kwartetach, uświadamiając sobie, co je wiąże. Czasami podejrzewają, że są czterema wcieleniami tej samej osoby. Tożsamość i jej podwojenia, bliskość i dystans stanowią sedno tej choreografii, odkrywającej na nowo atmosferę pokoju, tego intymnego miejsca sławionego przez Virginię Woolf jako oaza wolności i otwartości.
W ?Chambre Blanche?, będącym kontinuum spektakli ? Sait-on jamais?? i ?Territoires intimes? Michele Noiret kontynuuje zgłębianie swych ?choreograficznych postaci?. Tym razem jednak bez uciekania się do interaktywnych technologii dźwięku i obrazu ? tylko ciała i ich zwielokrotnione ekspresje.?

 

Teatr Academia na festiwalu zaprezentuje premierę "Za siedmioma górami". Roman Woźniak tak zapowiada tę prezentację: Spektakl odwołuje się do konstrukcji musicalu, formy , którą uprawiała Judy Garland. Jest szeregiem scen i epizodów przewrotnie interpretujących sprawność, urodę , powab. Stopniowo w tą grę wprowadzany jest główny bohater naszego spektaklu, Wojciech Królikiewicz dokonujący mimowolnie dekonstrukcji powyższego schematu. Jego choroba zwana ?pląsawicą? jest sprawnością i urodą - ?inaczej?. Całość w tym momencie zaczyna zmierzać do próby finałowego wykonania piosenki pt. ?Over the Rainbow?. Na każdym przedstawieniu wykonanie to będzie inne , w zależności od owej ?innej? sprawności. Spektakl powstał  z powodu wieloletniej przyjaźni naszego zespołu z Wojtkiem Królikiewiczem, i z faktu, że tylko teatr tak bardzo ?nierepertuarowy? jak nasz, może podjąć wyzwanie  z taką rzeczywistością teatralną , która w wypadku tradycyjnych scen kończy się odwołaniem spektaklu. Oczywiście to tylko przenośnia, konstrukcja naszego spektaklu zakłada możliwość repetywności niezależnie od aktualnej kondycji naszego bohatera.
Motyw piosenki ?Over the Rainbow? pojawia się dlatego, że tak jak dojrzały, utalentowany aktor, marzy o spełnieniu się w którejś z wielkich ról szekspirowskich , tak marzeniem Królikiewicza jest zaśpiewać tę piosenkę, jako ?wielki finał?.

 

Na zakończenie festiwalu Rozdroże 2007 Teatr Bretoncaffe z Warszawy pokaże spektakl ?Taniec śniącego ciała?. Istniejący od 2001 zespół prowadzony jest przez reżysera i dramaturga Sławomira Krawczyńskiego, choreografkę i tancerkę Annę Godowską oraz muzyka i kompozytora Dominika Strycharskiego. Spektakl jest inspirowany koncepcjami psychologicznymi Junga i Arnolda Mindella. Podejmuje próbę ukazania nieświadomych aspektów ludzkiej osobowości oraz duchowych aspektów ciała. Przedstawienie łączące taniec z projekcją filmową składa się z czterech opowieści wywiedzionych ze snów i wspomnień tancerzy.

  • Organizatorzy: Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Fundacja Sztuka i Współczesność
  • Współorganizatorzy: Teatr Narodowy, Teatr Wielki-Opera Narodowa, Akademia Teatralna im. Al. Zelwerowicza 
  • Festiwal wspierają: Miasto Stołeczne Warszawa oraz Przedstawicielstwo Dyplomatyczne Wspólnoty Francuskiej Belgii i Regionu Walonii
  • Festiwal dofinansowany przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego RP w ramach Programu Operacyjnego Promocja Twórczości
  • Sponsorzy: Sofitel Victoria Warsaw, nom_e, Qchnia Artystyczna, Carget- Concerts 
  • Patronat medialny: Program 3 PR, Aktivist, Gazeta Studencka, independent.pl, Warsaw Voice, Warsaw Insider, What?s up in Warsaw, Les Echos de Pologne
 
Więcej artykułów…
«PoczątekPoprzednia1234NastępnaOstatnie»

Strona 2 z 4
Copyright Š 2018 Open Source Matters. Wszelkie prawa zastrzeşone.
Joomla! jest wolnym oprogramowaniem dostępnym na licencji GNU GPL.