Strona główna Festiwal Rozdroże
Studium Teatralne
Fotografia ze spektaklu "Henryk Hamlet Hospital" (H.H.H.) Studium Teatralnego, na zdjęciu: Dawid Żakowski, autor: Marcin Cecko.  Przedstawienie pokazywane było podczas festiwalu Rozdroże w 2006 roku. [materiały przesłane przez festiwal]


Warszawa -

XIII Międzynarodowe Spotkania Sztuki Akcji Rozdroże 2006
Spektakle artystów z Niemiec i Warszawy
10-30 listopada 2006
Kurator: Janusz Marek

13. edycja festiwalu Rozdroże dedykowana jest prezentacji, promocji i konfrontacji twórczości artystów z Niemiec i Warszawy. Należy tu przypomnieć, że festiwal już po raz drugi prezentować będzie dokonania twórców z Niemiec. Poprzednio było to w 1998 roku. Wspólnie z Goethe-Institut w Warszawie zaprezentowano wtedy m.in. słynny Teatr Tańca Piny Bausch z Wuppertalu. W 2006 roku zaprezentowane zostaną zjawiska z pogranicza  sztuk widowiskowych i wizualnych. Na festiwalu wystąpią artyści kilku generacji: zarówno twórcy o wieloletniej, ugruntowanej międzynarodowej renomie (jak np. Susanne Linke), jak i twórcy, którzy zyskali uznanie widzów i krytyków w ostatnich latach (jak np. Studium Teatralne z Warszawy).

Program:

10 listopada 2006, godz. 19.00
11 listopada 2006, godz. 19.00
siedziba teatru Studium Teatralne, ul. Lubelska 30/32
"Henryk Hamlet Hospital" (H.H.H) - spektakl teatru Studium Teatralne z Warszawy
po drugiej prezentacji spotkanie artystów z widzami

13 listopada 2006, godz. 18.00 i 20.00
CSW - Zamek Ujazdowski                           
"Chińska lekcja" - performance  teatru Akademia Ruchu z Warszawy
po drugiej prezentacji spotkanie artystów z widzami

14 listopada, godz. 17.30
CSW - Zamek Ujazdowski                           
Spotkanie z członkami teatru Akademia Ruchu połączone z prezentacją dokumentacji

28 listopada, godz. 18.00
CSW - Zamek Ujazdowski                           
Spotkanie z Susanne Linke, niemiecką tancerką i choreografką ilustrowane projekcją  zapisów jej prac

29 listopada 2006, godz. 19.15
30 listopada 2006, godz. 19.15

Teatr Wielki - Opera Narodowa
"Im Bade wannen" oraz "Akut" - wieczór tańca Susanne Linke z Niemiec 
po drugiej prezentacji spotkanie artystki z widzami 

  
Susanne Linke jest jedną z trzech (obok Piny Bausch i Reinhild Hoffmann) najwybitniejszych tancerek i choreografek niemieckich. Ceniona przede wszystkim za swe prace solowe, jest także współtwórczynią zjawiska teatru tańca. Była uczennicą legendarnej Mary Wigman w jej berlińskim studiu. Tam poznała Dorę Hoyer, której taniec ją zafascynował. Fascynacja ta rozbudziła jej zainteresowanie niemieckim tańcem ekspresjonistycznym lat dwudziestych (?Ausdruckstanz?). Studiowała na wydziale tańca w renomowanej Folkwang Hochschule w Essen. W latach 1970-73 tańczyła w zespole Folkwang Tanzstudio kierowanym przez Pinę Bausch. Wtedy też tańczyła w Rotterdams Dans Center. Następnie kontynuowała studia choreograficzne w Nowym Jorku. W latach 1975-1985 kierowała Folkwang Tanzstudio w Essen. W 1994 (wspólnie z Ursem Dietrichem) założyła zespół Bremer Tanztheater, z którym  była związana w latach 1994 ? 2000). Wtedy też kierowała własnym zespołem Company Susanne Linke. W latach dziewięćdziesiątych była artystą-rezydentem w Hebbel Theater w Berlinie. Była też współzałożycielką i dyrektorem artystycznym PACT Zollverein Essen Choreographisches Zentrum NRW w 2000 i 2001.
 
Susanne Linke łączy w swej pracy niemiecką tradycję ekspresjonistyczną z doświadczeniami współczesnego teatru tańca. Od 1972 zajmuje się choreografią. Jej styl charakteryzuje mistrzowska precyzja ruchu, klarowna kompozycja ruchu w czasie i przestrzeni oraz oszczędność środków wyrazu. Cenione są jej prace solowe np. ?Wandlung?, ?Im Bade wannen? oraz ?Schritte verfolgen?. Jej choreografie  zespołowe: ?Frauenballett? oraz ?Ruhr ? Ort? należą do największych osiągnięć niemieckiego teatru tańca. Jej prace były prezentowane w wielu krajach Europy oraz w Ameryce i w Azji. Artystka  tworzyła  także choreografie m.in. dla Jose Limon Company w Nowym Jorku, Opery Paryskiej i Nederlands Dans Theater. Nigdy nie gościła w Warszawie. W Niemczech ukazała się książka o jej twórczości pt. ?Schritte verfolgen. Die Tanzerin und Choreographin Susanne Linke? (pod red. Norberta Servosa, K.Kieser Verlag).

Podczas festiwalu Rozdroże 2006 Linke dwukrotnie zaprezentuje wieczór tańca złożony z dwóch własnych, solowych choreografii (we własnym wykonaniu).

Pierwsza z nich to klasyczna już choreografia artystki  pt. ?Im Bade wannen?, z 1980 (wznowiona w 2001).To krótkie solo do muzyki Erica Satie jest lakonicznym studium uczuć kobiety. Podobnie, jak w niektórych innych pracach artystki punktem wyjścia była tu  obserwacja  codziennych  zachowań. Kobieta śni na jawie podczas domowych porządków. Marzy o miłości i czułości. W ?Im Bade wannen? Susanne Linke  opowiada także o swoich uczuciach, lękach i pragnieniach.  

Druga choreografia pt. ?Akut? ? to solo, które stanowiło część wieczoru pt. ?Tanz ? Dis ? Tanz? z 2003, prezentowanego wspólnie z solową pracą Ursa Dietricha. ?Akut? łączy taniec na żywo na scenie z projekcją filmu prezentującego taniec artystki w zamkniętej przestrzeni. Widzowie obserwują relacje pomiędzy światem wewnętrznym artystki a jej ruchem w przestrzeni oraz między ruchem fizycznym a wirtualnym obrazem. Susanne Linke  toczy tutaj  grę z przestrzenią i perspektywą. Przekłada osobiste przeżycia na abstrakcyjny ruch. Z pomocą wyobraźni i techniki próbuje przekroczyć granice świata realnego i wirtualnego.  

 

 
Warszawski teatr Studium Teatralne istnieje od 1996. Jest jednym z najbardziej interesujących zjawisk sceny teatralnej w Polsce powstałych w latach 90. Przedstawienia teatru inspirowane twórczością Jerzego Grotowskiego wyróżniają się ekspresyjnym aktorstwem na pograniczu ruchu i tańca. Podczas festiwalu grupa zaprezentuje swój nowy spektakl "Henryk Hamlet Hospital" (H.H.H.). Przeżycia głównego bohatera, pacjenta szpitala psychiatrycznego są punktem wyjścia do refleksji nad kondycją człowieka współczesnego.

Scenariusz spektaklu "Henryk Hamlet Hospital" (H.H.H.) inspirowany jest szekspirowskim ?Hamletem? oraz ?Dziennikiem? Wacława Niżyńskiego (słynnego tancerza z początku XX wieku cierpiącego na schizofrenię). Akcja przedstawienia koncentruje się wokół postaci Henryka M., pacjenta szpitala psychiatrycznego, człowieka, który utożsamia się z postacią Wacława Niżyńskiego.

 
Grupa Akademia Ruchu z Warszawy istnieje od 1973. Należy do czołówki polskich teatrów poszukujących. Jej działania sytuują się na pograniczu teatru, performance art i akcji plastycznej. Podczas festiwalu grupa dwukrotnie zaprezentuje swą nową pracę "Chińska lekcja". Jest to seria krótkich performances z pogranicza akcji plastycznej.


?Chińska lekcja? to seria performances ? krótkich wystąpień pięcioosobowego zespołu ? trwających od pięciu do dziesięciu minut. Ich forma wywodzi się z prowadzonych od trzydziestu lat poszukiwań ?Akademii Ruchu? w obszarze języka wizualnego teatru. Swobodne działanie grupy przechodzącej od prywatności do skondensowanej akcji plastycznej jest jedną z cech teatru zachowań ? jak określa swą praktykę twórczą ?Akademia Ruchu?. Podobnie jak w większości wystąpień zespołu forma wypowiedzi służy wydobyciu jej społecznego podtekstu. Cechą wyróżniającą nowe przedsięwzięcie ?Akademii Ruchu? jest uniwersalność jego formuły umożliwiająca wykorzystanie tego samego materiału pracy twórczej w każdych warunkach, wobec każdej publiczności, w dowolnych konfiguracjach części składowych.

?Chińska lekcja? była prezentowana we Włoszech (w Rzymie i Pontederze), w Kijowie oraz w Poznaniu (na festiwalu ?Malta 2006?) i w Warszawie. Podczas festiwalu ROZDROŻE 2006 ?Akademia Ruchu? zaprezentuje kolejną wersję tego performance.

  • Organizator: CSW - Zamek Ujazdowski
  • Współorganizatorzy: Fundacja Sztuka i Współczesność, Teatr Wielki Opera Narodowa
  • Partner: Goethe-Institut w Warszawie
  • Festiwal wspiera Miasto Stołeczne Warszawa
  • Występy Susanne Linke organizowane wspólnie z festiwalem TEMPS D’IMAGES wspiera Ministerstwo Spraw Zagranicznych Niemiec
  • Sponsor: Qchnia Artystyczna
  • Patronat medialny: Gazeta Wyborcza, Aktivist, Warsaw Insider, Gazeta Studencka, independent.pl
  • Festiwal pod honorowym patronatem Prezydenta Miasta Stołecznego Warszawy
 
Warszawa -

XII Międzynarodowe Spotkania Sztuki Akcji Rozdroże 2005
Spektakle artystek ze Skandynawii i Warszawy
13 listopada - 6 grudnia 2005

12. edycja festiwalu Rozdroże zaprezentuje twórczość artystek ze Skandynawii. Ich droga twórcza wyróżnia się oryginalnością i konsekwencją, a spektakle harmonią oraz walorami wizualnymi. Zaproszone przedstawienia łączy wspólny temat ? próba ukazania zderzenia duchowych aspiracji człowieka z materialnym wymiarem życia.
 
Program:

13 listopada 2005, godz. 20.00
CSW - Zamek Ujazdowski 
Spotkanie z Kitt Johnson, duńską choreografką i tancerką ilustrowane projekcją zapisów jej spektakli

14 listopada 2005, godz. 19.00
15 listopada 2005, godz. 18.00

Teatr Collegium Nobilium, ul. Miodowa 22/24
"The Mirror" - spektakl taneczny Kitt Johnson z Kopenhagi
po drugim spektaklu spotkanie z artystką

21 listopada 2005, godz. 19.15
22 listopada 2005, godz. 19.15

Teatr Mały (Pasaż Wiecha)
"Hella! Helle!" spektakl Theatregroup Trava (Heini Nukari i Anna Jankowska) - Helsinki/Berlin
po drugim spektaklu spotkanie z artystkami

23 listopada 2005, godz. 18.00
CSW - Zamek Ujazdowski
Spotkanie z Theatregroup Trava ilustrowane projekcją zapisów jego spektakli

27 listopada 2005, godz. 20.00
CSW - Zamek Ujazdowski
Spotkanie z choreografką i tancerką Virpi Pahkinen (Sztokholm) ilustrowane projekcją zapisów jej spektakli

28 listopada 2005, godz. 19.15
29 listopada 2005, godz. 19.15

Teatr Mały (Pasaż Wiecha)
"Suite 303" - wieczór tańca Virpi Pahkinen
po drugim pokazie spotkanie z artystką
 
6 grudnia 2005, godz. 16.00
CSW - Zamek Ujazdowski
Spotkanie z Kirsten Dehlholm (Kopenhaga), autorką spektakli grupy Hotel Pro Forma, ilustrowane projekcją zapisów spektakli jej autorstwa

6 grudnia 2005, godz. 19.00
Klub Stodoła (ul. Batorego 10)
"Theremin. Ether Music and World History" - spektakl grupy Hotel Pro Forma z Kopenhagi
po spektaklu spotkanie z artystami

  
Kitt Johnson z Kopenhagi jest najbardziej cenioną duńską tancerką i choreografką. Jest autorką ponad 20 solowych spektakli prezentowanych w Europie, Ameryce i Azji. Jej przedstawienia wyróżniają się niezwykłymi obrazami i perfekcją ruchu. Kieruje zespołem tańca nowoczesnego X-act działającym w Kopenhadze. Spektakl pt. ?The Mirror? (z 2002) w jej choreografii i wykonaniu dotyka głębokich, podświadomych pokładów ludzkiej natury. W 2003 otrzymał prestiżową nagrodę Reumert dla najlepszego duńskiego spektaklu tanecznego.

  
Theatregroup Trava tworzą: fińska tancerka Heini Nukari oraz Anna Jankowska, aktorka z Warszawy. Od 1998 artystki działają razem, tworząc abstrakcyjne widowiska na pograniczu teatru ruchu i tańca, w których obraz i dźwięk harmonijnie łączą się. ?Hella! Helle!? ? to najnowszy spektakl grupy Trava (premiera w lipcu 2005). Przedstawienie opowiada o zderzeniu wyobrażeń Europejczyków o życiu ludzi w Azji z ich rzeczywistą egzystencją.
 

 
Virpi Pahkinen jest jedną z najbardziej znanych tancerek i choreografek skandynawskich. Urodzona w Finlandii, artystka pracuje w Sztokholmie. Tańczyła m.in. w słynnym zespole Cullberg Ballet i w spektaklach teatralnych Bergmana. Specjalizuje się w spektaklach solowych, które prezentowała w 30 krajach na wszystkich kontynentach. Virpi Pahkinen stworzyła własny, odrębny styl tańca charakteryzujący się m.in. niezwykłą precyzją i płynnością ruchu. Przedstawienia artystki wyróżniają się walorami wizualnymi: rzeźbiarskim traktowaniem ciała, użyciem oryginalnych kostiumów i grą światła. Inspirowane kulturą i duchowością Orientu przedstawienia Pahkinen nawiązują do archetypów zbiorowej podświadomości. Spektakl ,,Suite 303??(premiera w 2001) składa się z czterech solowych choreografii artystki. Zaprasza ona widzów do odbycia duchowej podróży. Tworzy obrazy przypominające ożywione posągi, tańce świątynne lub szamańskie rytuały.

  
Hotel Pro Forma z Kopenhagi to ceniona w Europie grupa artystów działających na styku sztuki, nauki i architektury. Istnieje od 1986. Jej pracami kieruje Kirsten Dehlholm, autorka i reżyserka interdyscyplinarnych widowisk łączących elementy teatru, koncertu i multimedialnej projekcji. Grupa zaprezentuje spektakl pt. ?Theremin. Ether Music and World History? (z 2004) Przedstawienie opowiada o dramatycznych losach Lwa Termena, twórcy pierwszego na świecie elektronicznego instrumentu - teremina. Życie geniusza dźwięku ukazano na tle historii i rozwoju techniki XX-go wieku. W spektaklu bierze także udział Lidia Kawina, cioteczna wnuczka wynalazcy. Przedstawienie wyróżnia się niezwykłymi dźwiękami i fascynującymi obrazami.

  • Organizatorzy: CSW - Zamek Ujazdowski oraz Fundacja Sztuka i Współczesność
  • Współorganizatorzy: Teatr Narodowy, Akademia Teatralna im. Al. Zelwerowicza, Centralny Klub Studentów Politechniki Warszawskiej Stodoła
  • Współpraca: Ambasada Królestwa Danii w Warszawie, Ambasada Finlandii w Warszawie, Ambasada Szwecji w Warszawie, Duński Instytut Kultury, Studenckie Koło Naukowe Kultury Skandynawskiej SGH
  • Festiwal wspiera Miasto Stołeczne Warszawa
  • Główny sponsor festiwalu: Vattenfall Poland AB
  • Sponsor festiwalu: Patria, Qchnia Artystyczna, Carget-Concerts, K-Grupa
  • Spektakl ?Suite 303? wspiera The Swedish Council for Cultural Affairs
  • Występy Kitt Johnson wspiera The Danish Arts Council
  • Patronat medialny: Gazeta Wyborcza, Aktivist, What?s up in Warsaw, Gazeta Studencka, independent.pl

 

 
Warszawa -

XI Międzynarodowe Spotkania Sztuki Akcji Rozdroże 2004
Teatr i taniec nowoczesny z Włoch i Warszawy
8 listopada ? 27 listopada 2004
Kurator: Janusz Marek

Program:

8 listopada 2004, godz. 18.00 
CSW - Zamek Ujazdowski (Al. Ujazdowskie 6)
Prelekcja reżyserów: Danieli Francesconi i Enrico Casagrande połączone z projekcją zapisów spektakli teatru Motus

11 listopada 2004, godz. 19.00 
12 listopada 2004, godz. 19.00
Teatr Academia (ul. 11 Listopada 22)
?Nieprzemijający urok zachodów słońca? - spektakl teatru ?Academia? z Warszawy (premiera)
    

15 listopada 2004, godz. 18.00
Klub Stodoła (ul. Batorego 10)
?Piazza Figure Due? - taneczno-multimedialny spektakl Avi Kaisera i Sergio Antonino
po spektaklu spotkanie z artystami

19 listopada 2004, godz. 19.00 
20 listopada 2004, godz. 19.00
Studium Teatralne (ul. Lubelska 30/32)
?Parsifal? - spektakl teatru Studium Teatralne z Warszawy

23 listopada 2004, godz. 17.00 
CSW - Zamek Ujazdowski (Al. Ujazdowskie 6)
Prelekcja reżysera Romeo Castellucciego oraz projekcja filmów o spektaklach grupy Societas Raffaello Sanzio z Ceseny


25 listopada 2004, godz. 18.00
CSW - Zamek Ujazdowski (Al. Ujazdowskie 6)
Projekcja zapisów spektakli grupy ALEFdanzaateatro z Orvieto

26 listopada 2004, godz. 19.15
27 listopada 2004, godz. 19.15
Teatr Mały (Pasaż Wiecha)
?Rewind ? ? spektakl taneczny Rosselli Fiumi
po pierwszym spektaklu spotkanie z artystką

 
Teatr Academia założyli w 1993 roku plastycy i scenografowie: Roman Woźniak i Marcin Jarnuszkiewicz. Zespół skupia głównie studentów, absolwentów i wykładowców ASP. Działalność teatru obejmuje tworzenie i prezentację spektakli plastycznych, pokazy performance art i organizację wystaw. Przedstawienia teatru Academia (głównie są to autorskie spektakle Romana Woźniaka) łączą narrację wizualną z muzyką, ruchem i tańcem. Świat kreowany przez Romana Woźniaka przywołuje wspomnienia, marzenia i mity. Od 2000 roku teatr Academia działa na terenie dzielnicy Warszawa-Praga.


Na festiwalu Rozdroże Teatr Academia wystawi premierę spektaklu pt. "Nieprzemijający urok zachodów słońca". Autorem scenariusza, choreografii i scenografii oraz reżyserem spektaklu jest Roman Woźniak. Większość muzyki do przedstawienia stworzył kompozytor z Izraela Dawid Fire. Projektantką kostiumów jest Zelda Klimkowska. Przedstawienie inspirowane malarstwem Hoppera zrealizowano w konwencji teatru w teatrze. 

Twórcy o spektaklu: "Jest to spektakl o poszukiwaniu proporcji między wielkim darem samotności, fałszywym poczuciem osamotnienia, a koniecznością bycia wobec innych".

 
Avi Kaiser jest cenionym tancerzem i choreografem urodzonym w Tel Awiwie, a działającym głównie w Niemczech. Tańczył m.in. w zespole ?Batsheva? w Izraelu, ?Compagnia Blue Ran Dances? w Brukseli i w zespole Susanne Linke w Niemczech. Jest także autorem interesujących spektakli solowych oraz współprodukcji międzynarodowych.

Sergio Antonino jest tancerzem i choreografem włoskim. Studiował taniec w Rzymie i Mediolanie. W 2001 roku otrzymał pierwszą nagrodę na konkursie choreograficznym w Vicenzy za choreografię ?Sulla schiena?. Współpracował z Avi Kaiserem w pracy nad spektaklem ?EndStation Zaspa? stworzonym z polskimi tancerzami i aktorami w Gdańsku w 2002 roku.

Międzynarodowy spektakl taneczno-multimedialny "Piazza Figure Due" to przedstawienie autorstwa i w wykonaniu Avi Kaisera i Sergio Antonino. Jest ono inspirowane rzeźbami Giacomettiego. Łączy taniec nowoczesny z projekcjami video autorstwa Nicoli Leghissy. Spektakl rozgrywa się w dwóch wymiarach: w realnej przestrzeni scenicznej oraz w wirtualnej przestrzeni projekcji video. Widzowie obserwują ruch zwielokrotnionych postaci: relnych tancerzy, ich cieni oraz ich sfilmowanych alter ego.

Autorem scenografii i kostiumów do spektaklu jest Andrea Stanisci, a twórcą projektu oświetlenia ? Daniela Bestetti. Spektakl jest koprodukcją: Kunststiftung NRW, Reggio Emilia Danza, miasta Duisburg, Instytutu Goethego w Mediolanie, Teo Otto Theater w Remscheid, Freundeskreis Wilhelm Museum e. V., Lehmbruck Museum w Duisburgu i ?The Roof? TanzRaum w Duisburgu. Premiera spektaklu miała miejsce w marcu 2004 roku w Remscheid w Niemczech.  

Twórcy o spektaklu: "...miejsce spotkania dwóch osób, które podobnie jak rzeźby Giacomettiego, podają sobie dłoń. To spotkanie może przerodzić się w związek na całe życie, a może być tylko przypadkiem lub jedynie krótką wymianą spojrzeń w tłumie (...) Alberto Giacometti tworzy swe rzeźby z metalu w taki sposób, że wydaje się, iż metal ulega przemianie w zetknięciu z powietrzem(...) Temat erozji metalu, która jest ważnym problemem w Zagłębiu Ruhry, regionie w którym żyją Kaiser i Antonino, służy za paralelę i tło dla dwóch postaci ( tancerzy). W krajobrazie, w którym kolory natury mieszają się ze smogiem, ciało ludzkie zatraca się w szarości i staje poetyckim obrazem".  

 
Studium Teatralne to jeden z najbardziej interesujących teatrów poszukujących w Polsce. Istniejący od 1996 roku zespół skupia młodych aktorów pracujących pod kierunkiem Piotra Borowskiego (były aktor grupy ?Gardzienice?, w latach 1985-92 pracował w ?Workcenter of Jerzy Grotowski? we Włoszech). Przedstawienia teatru, ukazujące kondycję duchową współczesnego człowieka, wyróżniają się ekspresyjnym aktorstwem na pograniczu ruchu i tańca. Spektakle zespołu były z sukcesami prezentowane w Wlk. Brytanii, Francji, Brazylii, Wenezueli, Szwajcarii, Moskwie oraz we Włoszech.

W ramach festiwalu Rozdroże grupa dwukrotnie zaprezentuje w swojej siedzibie nową wersję spektaklu pt. ?Parsifal?, którego premiera miała miejsce w grudniu 2003 roku. Przedstawienie powstało według tekstu Marcina Cecko. Jego reżyserem jest Piotr Borowski. Muzykę do spektaklu skomponował Piotr Piszczatowski. Autorkami kostiumów są: Zuza Krajewska i Agata Nowicka, a autorem scenografii ? Dawid Żakowski. Sponsorem spektaklu jest Miasto Stołeczne Warszawa.

Twórcy o spektaklu: ?Parsifal? jest przedstawieniem, w którym splatają się trzy światy: mityczny będący wzorem, pamięcią o symbolicznym poszukiwaniu; codzienny oraz świat sztuki. Bohatera średniowiecznego mitu, Parsifala, poznajemy jako chłopca, który bezkompromisowo podąża za swoimi pragnieniami. Ulegając jednak rycerskiej etykiecie milczenia, sprzeniewierza się sobie. Nie zadaje sobie bowiem pytania o św. Graala na dworze cierpiącego na bezpłodność sparaliżowanego Króla ? Rybaka. Milczenie Parsifala jest nie tylko jego osobistą klęską, ponieważ zsyła klątwę bezpłodności na całe królestwo. Od tej pory celem drogi Parsifala jest pragnienie powrotu do możliwości, którą utracił. W jakiej sytuacji, w czasach współczesnych, ten mit mógłby się wypełnić nie tracąc swej duchowej głębi, a jednocześnie nie uciekając od problemów codzienności? Wybraliśmy dla naszego bohatera rzeczywistość sztuki. Za przekładnię drogi rycerskiej uznaliśmy drogę artystyczną.

  
Romeo Castellucci jest jednym z najbardziej znanych w Europie twórców włoskiego teatru. W 1981 roku założył grupę Societas Raffaello Sanzio działającą w Cesenie. Castellucci tworzy spektakle na pograniczu teatru, opery i instalacji plastycznych. Dokonuje niekonwencjonalnych adaptacji klasycznej literatury i mitów. W swoich poszukiwaniach przekracza granice teatralnych konwencji. Jego spektakle wyróżniają się precyzją i maestrią w tworzeniu niezwykłych scenicznych obrazów (czasem poruszających, kiedy indziej bulwersujących). Spektakle Castellucciego to poszukiwania teatru jako sumy różnych dziedzin sztuki. Początkowo reżyser inscenizował własne scenariusze, później ? teksty klasyczne (np. Szekspira) i antyczne (np. Ajschylosa), by następnie stworzyć spektakle na pograniczu teatru, muzyki i instalacji plastycznej. Artysta otrzymał wiele nagród, m.in. prestiżową włoską nagrodę teatralną ?Ubu?.

Spotkanie z reżyserem - organizowane w ramach festiwalu Rozdroże - będzie ilustrowane projekcją filmu nakręconego przez Cristiano Carloniego i Stefano Franceschettiego w oparciu o spektakl ?Genesi. From the museum of sleep?. ?Genesi? - to jeden z najbardziej cenionych spektakli autorstwa Castellucciego. Interpretuje w nim biblijną historię stworzenia ludzkości. Przedstawienie, którego premiera miała miejsce w 1999 roku, prezentowane było m.in. w Berlinie, Amsterdamie, Zurychu, Strasburgu oraz w Australii. Film powstały w oparciu o spektakl otrzymał nagrodę na festiwalu ?Riccione TTV Performing Arts on Screen 2002?. Ponadto pokazane zostaną filmy: ?Epitaph? Romeo Castellucciego i ?Tragedia Endogonidia? Cristiano Carloniego i Stefano Franceschettiego. ?Tragedia Endogonidia? ? to największy projekt teatralny zrealizowany w Europie w ostatnim czasie. W latach 2001-2004 Castellucci stworzył cykl 11 spektakli (nazywanych przez niego ?Epizodami?) w 10 miastach Europy. Celem artysty była próba rewizji pojmowania tragedii i stworzenia jej współczesnego odpowiednika. Każdy ze spektakli cyklu był inny i nawiązywał do miejsca, w którym powstał. Artysta podejmował w nich niektóre z nierozwiązanych ale dręczących Europejczyków problemów, np. ?schizofreniczny? stosunek do dzieci, ambiwalentne traktowanie ?obcych?, istnienie fasadowej kultury. Obok spektakli projekt obejmuje także cykl filmów i serię publikacji (zeszyty pt. ?Dziennik podróży?).

 

  
Rossella Fiumi to ceniona włoska tancerka i choreografka. Od 1988 roku kieruje ona zespołem Alefdanzaateatro z Orvieto, należącym do czołówki włoskiej sceny tańca współczesnego. Zespół powstał w 1984 roku. Przedstawienia grupy były prezentowane z sukcesami m.in. w Londynie, Rzymie, Berlinie oraz w Meksyku i Brazylii. Zespół nigdy nie gościł w Polsce. Rossella Fiumi studiowała zarówno taniec klasyczny jak i techniki tańca modern. Występowała w spektaklach kilku włoskich zespołów tańca współczesnego. Rossella Fiumi, jako choreografka stworzyła do tej pory około 20 spektakli teatru tańca o dużych walorach wizualnych. Od 1989 do 1994 roku artystka organizowała festiwal tańca współczesnego Orvieto per la Danza. Od 2000 roku organizuje ona międzynarodowy festiwal improwizacji tanecznej i muzycznej ?Freedansorvieto?. W ostatnich latach artystka zrealizowała cykl kameralnych, improwizowanych spektakli tanecznych prezentowanych m.in. w Berlinie, Walencji i w Budapeszcie.

W Warszawie dwukrotnie zaprezentuje spektakl pt. ?Rewind? (?Przewijanie?), którego premiera miała miejsce w marcu 2004 roku. Jest to taneczne solo w jej wykonaniu i choreografii. Przedstawienie stanowi rodzaj intymnego szkicu przeżyć kobiety. Jego inspiracją były osobiste przeżycia i wspomnienia artystki. Partytura spektaklu ulega zmianom, zawiera fragmenty improwizowane. Na scenie znajduje się ciało kobiety i kilka przedmiotów. Wszystko przenika delikatny klimat Orientu a la Madame Butterfly. Tańcowi towarzyszą szepty i powtarzające się dźwięki. Autorem projektu oświetlenia i scenografii spektaklu jest Gianfranco Lucchino. Autorem warstwy dźwiękowej jest Luigi Parravicini. Producentem spektaklu jest Caravajal 15 a dynamic residence.

?Znów widzę to, co widziałam
znów robię to, co robiłam
zbyt wiele rzeczy w moich rękach
dźwięczące niebo: tym muszę żyć?.
Rossella Fiumi
(tłum. Ola Durejko)

  • Organizatorzy: Fundacja Sztuka i Współczesność i Centrum Sztuki Współczesnej - Zamek Ujazdowski we współpracy z Włoskim Instytutem Kultury w Warszawie
  • Współorganizatorami prezentacji festiwalowych są: Teatr Narodowy, Centrum Klubowe s.c., Instytut Goethego w Warszawie oraz Stowarzyszenie Nulla Osta.
  • Patronat medialny: Gazeta Stołeczna/Wyborcza, Trójka. Polskie Radio S.A., Aktivist, informator Warszawa i Kultura, Gazeta Studencka oraz portal internetowy: polska kultura niezależna independent.pl.
  • Festiwal wspiera Miasto Stołeczne Warszawa
  • Sponsorzy: Qchnia Artystyczna, K - Grupa, Cezex Sp. z o.o.
 
Warszawa -

X Międzynarodowe Spotkania Sztuki Akcji Rozdroże 2003
Teatr i taniec nowoczesny Europy Środkowej i Warszawy
5 listopada - 15 grudnia 2003

Program:

5 listopada 2003, godz. 18.00
CSW - Zamek Ujazdowski, Sala Kino/Audytorium 
Pojekcja zapisów wideo spektakli grupy BAD co. z Zagrzebia

6 listopada 2003, godz. 18.00
CSW - Zamek Ujazdowski, Sala Kino/Audytorium 
Projekcja zapisów wideo performance'ów Damira Bartola Indoša

7 listopada 2003, godz. 19.00
8 listopada 2003, godz. 19.00
CSW - Zamek Ujazdowski, Sala Laboratorium
"Man.Chair" - spektakl BAD co. z Zagrzebia
po drugim spektaklu spotkanie z artystami

17 listopada 2003, godz. 18.00
CSW - Zamek Ujazdowski, Sala Kino/Audytorium 
Projekcja video dance Iztoka Kovača i grupy EN-KNAP z Lublany

21 listopada 2003, godz. 19.00
22 listopada 2003, godz. 15.00 i 19.00
CSW - Zamek Ujazdowski, Sala Laboratorium
"S.K.I.N." - spektakl taneczny zespołu EN-KNAP z Lublany
po pierwszym spektaklu spotkanie z artystami

23 listopada 2003, godz. 11.00
CSW - Zamek Ujazdowski, Sala Laboratorium
Julyen Hamilton - warsztaty improwizacji tanecznej

23 listopada 2003, godz. 15.00
CSW - Zamek Ujazdowski, Sala Laboratorium
Iztok Kovač - warsztaty improwizacji tanecznej

27 listopada 2003, godz. 18.00
CSW - Zamek Ujazdowski, Sala Kino/Audytorium 
Projekcja zapisów spektakli grupy ARTUS z Budapesztu

28 listopada 2003, godz. 19.00
29 listopada 2003, godz. 19.00
CSW - Zamek Ujazdowski, Sala Laboratorium
"Cain's Hat" - spektakl grupy ARTUS z Budapesztu
po drugim spektaklu spotkanie z artystami

30 listopada 2003, godz. 20.00
CSW - Zamek Ujazdowski, Sala Laboratorium
"Perechodnik/Bauman" - spektakl grupy Komuna Otwock z Otwocka (premiera) 

15 grudnia 2003, godz. 17.00 i godz. 20.30
CSW - Zamek Ujazdowski, Galeria 1
"Jak śnimy, że żyliśmy. Tylko jedna godzina" - spektakl Akademii Ruchu z Warszawy  

  
Artus to jedno z najbardziej oryginalnych i znanych w Europie zjawisk węgierskiej sceny. Zespół działa na pograniczu teatru, tańca i sztuk wizualnych. W 1985 założył go i kieruje nim do dzisiaj reżyser i choreograf Gábor Goda. Do tej pory grupa zrealizowała kilkanaście premier, jej spektakle wyróżniają się czarnym humorem i walorami wizualnymi. Tworzą je kolaże surrealistycznych ruchomych obrazów. Zespół Artus otrzymał wiele nagród, m.in. nagrodę Total Theatre Award na festiwalu Fringe w Edynburgu w 1999 oraz nagrodę dla najlepszego spektaklu festiwalu teatrów eksperymentalnych w Kairze (1993). Występował z sukcesami na festiwalu teatru europejskiego w Grenoble i Euroscene w Lipsku, a także m.in. w Paryżu, Brukseli, Amsterdamie, Wiedniu i Barcelonie. Nigdy jednak nie występował w Warszawie. Od 1997 członkowie zespołu kierują centrum sztuki Artus - Studio w Budapeszcie.

Pokazywany na Rozdrożu "Kapelusz Kaina" w reżyserii Gábora Gody to spektakl teatru ruchu i obrazu zbudowany z epizodów dotyczących mitu Kaina. Premiera przedstawienia miała miejsce 2000. Spektakl otrzymał nagrodę specjalną jury na festiwalu Complex Art Festival w Veszprém w 2001, nagrodę dla najlepszego spektaklu węgierskiego festiwalu Pan Art Festival, a w 2002 roku był prezentowany na festiwalu Fringe w Edynburgu.  
  - to jedno z najciekawszych nowych zjawisk chorwackiej sceny. Zespół prowadzony przez reżysera, dramaturga i choreografa Gorana Sergeja Pristaša powstał w 2000.Spektakle grupy tworzone za pomocą improwizacji sytuują się na pograniczu teatru, tańca nowoczesnego i performance art. Zespół zrealizował do tej pory 6 spektakli. Taneczny tryptyk "2tri4" został nagrodzony Grand Prix na konkursie choreograficznym Tendances w Luksemburgu w 2002. W zeszłym roku zespół BAD co. wystąpił m.in. w Londynie, Pradze oraz na festiwalach w Amsterdamie i Bergen.

Wystawiane na Rozdrożu przedstawienie "Man.Chair" ("Człowiek.Krzesło") powstało w 2000. Jego reżyserem i choreografem jest Goran Sergej Pristaš. Koproducentem przedstawienia jest znany teatr ITD z Zagrzebia. W spektaklu bierze udział dwoje tancerzy i wybitny performer Damir Bartol Indoš. Interesujące wizualnie przedstawienie nawiązuje do jego performance z 1982 roku. "Man.Chair" - to abstrakcyjny, improwizowany spektakl o muzycznej strukturze łączący ruch i taniec z projekcją wideo. Przedstawienie otrzymało nagrodę specjalną na festiwalu Złoty Lew w Umag w 2000.

 

 
BAD co. - to jedno z najciekawszych nowych zjawisk chorwackiej sceny. Zespół prowadzony przez reżysera, dramaturga i choreografa Gorana Sergeja Pristaša powstał w 2000. Spektakle grupy tworzone za pomocą improwizacji sytuują się na pograniczu teatru, tańca nowoczesnego i performance art. Zespół zrealizował do tej pory 6 spektakli . Taneczny tryptyk "2tri4" został nagrodzony Grand Prix na konkursie choreograficznym Tendances w Luksemburgu w 2002. W zeszłym roku zespół BAD co. wystąpił m.in. w Londynie, Pradze oraz na festiwalach w Amsterdamie i Bergen.

Przedstawienie pokazywane na Rozdrożu "Man.Chair" ("Człowiek.Krzesło") powstało w 2000. Jego reżyserem i choreografem jest Goran Sergej Pristaš. Koproducentem przedstawienia jest znany teatr ITD z Zagrzebia. W spektaklu bierze udział dwoje tancerzy i wybitny performer Damir Bartol Indoš. Interesujące wizualnie przedstawienie nawiązuje do jego performance z 1982 roku. "Man.Chair" - to abstrakcyjny, improwizowany spektakl o muzycznej strukturze łączący ruch i taniec z projekcją wideo. Przedstawienie otrzymało nagrodę specjalną na festiwalu Złoty Lew w Umag w 2000.

  
Akademia Ruchu to jeden z najbardziej znanych polskich teatrów poszukujących. Zespół kierowany przez Wojciecha Krukowskiego istnieje od 30 lat. Akademia Ruchu działa na pograniczu teatru i sztuk wizualnych. Jej spektakle są próba opisu i interpretacji zbiorowej świadomości i społecznych zachowań. Teatr występował w większości krajów Europy oraz w Japonii i Stanach Zjednoczonych. Przedstawienia zespołu wyróżniające się oryginalną formą i przesłaniem społecznym były z sukcesami prezentowane podczas wielu festiwali, m.in. Documenta w Kassel, w Caracas, Nancy, Brukseli, Kopenhadze i Santarcangelo.

Najnowszy spektakl" Jak śnimy, ze żylismy. Tylko jedna godzina" prezentuje świat stereotypów zrodzonych z coraz bardziej dotkliwego przeżywania codzienności, a zarazem stanowiących symboliczny komentarz do zbiorowych doświadczeń i psychoz. W spektaklu tym grupa powraca do relacji plakatowej. Pierwsze opracowanie interesującego zespół problemu czynności -bez czynności zostało zrealizowane w formie akcji plenerowej na festiwalach Malta w Poznaniu i Sztuka Ulicy w Warszawie.

  
Komuna Otwock jest jednym z najbardziej interesujących zjawisk kultury alternatywnej w Polsce. Najszerzej znaną formą aktywności grupy są przedstawienia i akcje teatralne. Jej spektakle - to kreacje zbiorowe o społecznym przesłaniu. Przedstawienia wyróżniające się prostotą i rytualizacją łączą elementy teatru ruchu, koncertu, widowiska multimedialnego i performance art.

Podczas festiwalu odbędzie się premiera spektaklu Perechodnik/Bauman. Inspiracją do spektaklu stała się lektura dwóch książek: pamiętnika policjanta otwockiego getta Calela Perechodnika oraz socjologicznej analizy Holocaustu, autorstwa Zygmunta Baumana. Przedstawienie jest przewrotną pochwałą czasów, w których nie musimy stawać wobec nieludzkich wyborów, gdyż najbliższa wojna toczy się daleko od nas. 

  
EN-KNAP jest jednym z najbardziej znanych zespołów tańca nowoczesnego w Europie. Kieruje nim Iztok Kovač, słoweński tancerz i choreograf o międzynarodowej renomie. Jego trening taneczny obejmuje techniki baletowe i tańca modern, taniec jazzowy i step. W latach 80. artysta tańczył w Holandii, a na początku lat 90. w Belgii. Od drugiej połowy lat 80. zajmuje się choreografią. Jego choreografie harmonijnie łączą taniec z muzyką i projekcjami filmowymi. W 1993 w Leuven w Belgii Kovač założył międzynarodowy zespół tańca nowoczesnego EN-KNAP, z którym rok później przeniósł się do Lublany, gdzie do dziś pracuje. Do tej pory artysta stworzył 7 spektakli z zespołem EN-KNAP uznawanym za najciekawsze zjawisko tańca nowoczesnego w Słowenii. Przedstawienia grupy EN-KNAP były z sukcesami prezentowane m.in. w Paryżu, Londynie, Nowym Jorku, Berlinie, Amsterdamie, Sao Paulo oraz w Kanadzie i Australii. Kovač jest także autorem kilku filmów tanecznych i video–dance. Artysta otrzymał wiele nagród, m.in. London Dance and Performance Award w 1993, nagrodę Fundacji Prešeren (najważniejszą nagrodę kulturalną w Słowenii) w 1994 oraz nagrodę za najlepszą choreografię na międzynarodowym konkursie tańca imienia Suzanne Dellal w Tel Awiwie w 1996.

Autorami choreografii pokazywanego na Rozdrożu spektaklu "S.K.I.N." są: Iztok Kovač i Julyen Hamilton (brytyjski choreograf i tancerz). Inspiracją przedstawienia była słynna powieść Skóra Curzio Malapartego. W spektaklu biorą udział tancerzy ze Słowenii, Hiszpanii i z Izraela. 

  • Organizator: Centrum Sztuki Współczesnej - Zamek Ujazdowski
  • Współorganizatorzy: Fundacja Sztuka i Współczesność, Węgierski Instytut Kultury, EN-KNAP Produkcija
  • Festiwal wspierają: Miasto Stołeczne Warszawa, Ambasada Republiki Chorwacji w Warszawie, Ambasada Republiki Słowenii w Warszawie
  • Wizytę BAD co wspiera Ministerstwo Kultury Republiki Chorwacji
  • Wizytę grupy Artus wspierają: Ministerstwo Narodowego Dziedzictwa Kulturalnego (NKÖM), Narodowy Fundusz Kultury (NKA), Fundacja Sorosa, Departament Kultury Biura Burmistrza Budapesztu, Fonó Music Hall Budapest, Albeo Kft., Artus-Soros Mobiltechnika
  • Współorganizatorem prezentacji EN-KNAP jest EN-KNAP Produkcija.
  • Podziękowania dla Iztoka Kovača i członków grupy EN-KNAP oraz dla Przedstawicielstwa PLL LOT w Zagrzebiu.
  • Producenci spektaklu S.K.I.N.: EN-KNAP Produkcija, MUZA Dance Company (Tel Awiw - Jaffa), Cankarjev Dom (Lublana).
  • Grupę EN-KNAP wsparły: Ministerstwo Kultury Republiki Słowenii, Miasto Lublana, Ministerstwo Spraw Zagranicznych Izraela
    oraz władze miasta Tel Awiw-Jaffa
  • Sponsorzy: Antalis, K - gruPa, Qchnia Artystyczna
  • Patronat medialny: Gazeta Wyborcza, City Magazine, WiK, independent.pl
 
Więcej artykułów…
«PoczątekPoprzednia1234NastępnaOstatnie»

Strona 3 z 4
Copyright Š 2018 Open Source Matters. Wszelkie prawa zastrzeşone.
Joomla! jest wolnym oprogramowaniem dostępnym na licencji GNU GPL.